Embraer podpisał w piątek (8 sierpnia) kilka porozumień o współpracy (MoU) z kluczowymi partnerami z Litwy, co stanowi znaczący krok w kierunku długoterminowej współpracy w dziedzinie lotnictwa, obronności i innowacji. Porozumienia te są następstwem decyzji Litwy o wyborze samolotu transportowego C-390 Millennium w czerwcu br.
Umowy zostały podpisane z ośmioma renomowanymi litewskimi instytucjami i firmami, w tym z Uniwersytetem Technologicznym w Kownie (KTU), Uniwersytetem Technicznym im. Gediminasa w Wilnie (Vilnius Tech), Aktyvus Photonics, J&C Aero, Nordic Aircraft Systems, Brolis Defence, DAT oraz Bałtyckim Instytutem Zaawansowanych Technologii (BPTI).
O tym, że Embraer zamierza nawiązać ścisłą współpracę przemysłową z Litwą pisaliśmy kilka dni temu na
łamach naszego portalu.
- Partnerstwa te odzwierciedlają zaangażowanie firmy Embraer w promowanie innowacji i wzmacnianie globalnych zdolności przemysłowych i obronnych poprzez strategiczną współpracę. Rozwijający się ekosystem lotniczy i technologiczna wiedza specjalistyczna Litwy sprawiają, że jest to idealne środowisko dla długoterminowej wizji firmy Embraer w Europie – powiedział Fabio Caparica, wiceprezes ds. umów w Embraer Defense & Security.
Porozumienia obejmują szeroki zakres obszarów o dużej wartości, w tym:
- Konserwacja, naprawy i przeglądy (MRO);
- Inżynieria i innowacje;
- Rozwój technologiczny;
- Zarządzanie łańcuchem dostaw.
Podpisane umowy są następstwem wyboru w czerwcu 2025 r. przez Litwę samolotu transportowego embraer C-390 w celu wzmocnienia jej zdolności obronnych i interoperacyjności.
Informacyjnie o C-390
Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 21/22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem
przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Oprócz
nieujawnionego klienta pod koniec ubiegłego roku, który jest także 10. krajem w programie C-390 (prawdopodobnie Uzbekistan), na zakup wojskowego Embraera zdecydowały się także
Brazylia,
Czechy,
Portugalia,
Niderlandy z Austrią,
Słowacja,
Szwecja,
Korea Południowa, a teraz także 11. kraj, którym
została Litwa. Jeżeli jesteście ciekawi jak wygląda samolot od kuchni, to możecie zobaczyć więcej w naszej
fotorelacji z przelotu tym samolotem.